dinsdag 26 oktober 2010

De alcoholist vertelt

Loom ben ik, de avond remt me in het toegevend spel
mooi niet toegekomen aan de wezenlijke verrijking des geests
gezien ik telkens weer, mijzelf misleidende beloften maak
zuchtend denk ik, morgen weer een dag
ja, triest is het ergens wel

Waan zit in de kop, gesluierd onder het welbevinden van de dag
komt bij tijd en wijle opdraven, ondermijnt daarbij het gezag
angstvallig stem ik weer toe....
de vernuftige souplesse, bespeelt alweer mijn dag

Deels herboren treedt het licht in ’s ogen vensters
die onomstotelijk herhaalt
voor mij die klaagt en afziet
ik heb er mijn hartstocht voor betaald

Is dit de prijs, de inspanning die ik gaf
                waarvoor ik mijn ziel verrot scheld?
de tijd dat ik nog vocht, en ware liefde erkende
die mij nu toetreedt met geweld?



Geen opmerkingen: